Meer nieuwsbriefabonnees werven

25 belachelijk simpele manieren voor meer nieuwsbrief abonnees

Of je een nieuwsbrief nu aan 10 of aan 10.000 mensen verstuurt, het kost je net zoveel tijd. Lees deze blogpost en ontdek hoe je geheid meer nieuwsbriefabonnees krijgt.

More...

Nieuwsbrieven zijn ideaal voor het opbouwen van een relatie met je lezers. Helemaal als je zakelijk blogt. Verkopen draait om vertrouwen en klanten gaan pas met je in zee als ze een goed gevoel bij je hebben. Via e-mail leren ze je beter kennen.

70% van de Nederlanders controleert dagelijks zijn e-mail. Mensen vinden e-mail bovendien persoonlijker dan een uiting via – bijvoorbeeld – social media.

Bijkomend voordeel van e-mail marketing zijn de lage kosten. Voor enkele tientjes per maand bereik je maandelijks duizenden mensen. Elke euro die je steekt in e-mail marketing levert
€21,48 op, schrijft Jordie van Rijn in zijn boek E-mail marketing in 60 minuten. Dat is nog eens een goede investering!

Noem je nieuwsbrief vooral geen nieuwsbrief

Voordat we kijken naar het werven van meer nieuwsbriefabonnees is een korte tip op zijn plaats. Noem je nieuwsbrief namelijk vooral niet ‘nieuwsbrief’, want dat valt niet op in een volle mailbox.

Wat is wel een goede omschrijving? Op de aanmeldpagina van bedrijfscoach
Lodi Planting staat: “Ontvang elke week praktische tips hoe jij een betere freelancer wordt.” Dat klinkt een stuk aantrekkelijker dan het afgezaagde 'Meld je aan voor mijn nieuwsbrief'.

Meer nieuwsbriefabonnees met MailChimp

Wat zet je in je nieuwsbrief?

Veel bloggers en bedrijven versturen weinig nieuwsbrieven. Soms uit tijdgebrek, maar vaker omdat ze niet weten wat ze erin moeten zetten. Dat is jammer, want elk bericht is een contactmoment met een potentiële klant.

Nieuwsbrieven hoeven niet vol te staan met zelfbedachte nieuwtjes. Maak het jezelf makkelijk met deze inspiratielijst.

Waardevolle onderwerpsuggesties voor je nieuwsbrief:

  • Je laatste blogbericht
  • Recente onderzoeken en enquêtes die relevant zijn voor je lezers
  • Interessante infographics
  • Aanbiedingen
  • Apps, tools en blogs van derden die het leven van je lezers aangenamer maken
  • Een overzicht van interessante artikelen en video's op je website
  • Een prijsvraag
  • Een vermelding van je bedrijf of blog in de media
  • Een interview met een klant of lezer

Maak het vooral niet te groot. Een nieuwsbrief hoeft geen compleet magazine te zijn. Een bericht van 300 woorden met een aantrekkelijke foto en link naar je website mag ook. 

Wat zet je in je nieuwsbrief?

Onmisbare programma's voor het versturen van waardevolle nieuwsbrieven

Voor het versturen van professionele nieuwsbrieven kun je het beste gebruik maken van een nieuwsbriefprovider. Met deze programma's verstuur je eenvoudig updates en geïnteresseerden kunnen zich zelf aan- en afmelden voor je mailinglijst. 

MailChimp is een zeer bekende en populaire nieuwsbriefprovider. Een belangrijke reden is dat je tot 2000 abonnees gratis nieuwsbrieven mag versturen. Dit is een fantastisch aanbod, maar boven de 2000 abonnees moet je flink betalen en overstappen is praktisch onmogelijk.

Bij concurrerende aanbieders als Aweber en GetResponse betaal je direct na de proefperiode een vast bedrag per maand. Het maandbedrag is verhoudingsgewijs echter lager en de mogelijkheden groter.

Opmerking. Overstappen van nieuwsbriefprovider is bijna ondoenlijk. Je moet abonnees namelijk opnieuw toestemming vragen om ze te mailen, en veel mensen reageren niet op de mail. Toen ik ooit overstapte van MailChimp naar Aweber verloor ik ruim 1000 abonnees!

Meer nieuwsbrief abonnees met Welcome Mat
Zo krijg je meer abonnees voor je nieuwsbrief

Een van de vele voordelen van e-mail marketing is zijn schaalbaarheid. Of jij jouw nieuwsbrief nu aan tien of aan tienduizend mensen verstuurt, het samenstellen kost net zoveel tijd. Het loont daarom de moeite om je mailinglijst flink te laten groeien en daar zijn talloze slimme tactieken voor. Ik zet er 25 op een rij:

  • Stel altijd je lezer centraal. Wat schiet hij of zij met inschrijven op? Een kortingsbon, gratis e-book of handige checklist is een goede stimulans.
  • Maak inschrijven zo makkelijk mogelijk en vraag uitsluitend het strikt noodzakelijke. Een voornaam en e-mail adres is meestal genoeg en het profiel kun je altijd later verrijken.

Download gratis e-book: De 25 grootste blogblunders (en hoe je ze voorkomt)!

  • Geef je aanmeldformulier een prominente plek op je website en test het. Plaats het formulier ook op je homepage en je Over-ons pagina.
  • Begin een weblog en deel waardevolle informatie. Attendeer lezers na elk bericht op jouw nieuwsbrief.
  • Content upgrades zijn een geweldige manier om meer inschrijvingen te krijgen. Plaats bij je belangrijkste blogberichten een extraatje als download, bijvoorbeeld een bonus-video, checklist of het artikel als PDF. Lezers ontvangen deze pas als ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Lees ook dit inspirerende artikel bij Sumome
Bloggen met LinkedIn Pulse
  • Met LinkedIn Pulse kun je artikelen publiceren op LinkedIn. Deel je kennis en vraag lezers zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Pop-ups zijn even irritant als effectief. Een toename van het aantal inschrijvingen met tientallen procenten is heel goed haalbaar.
  • De Welcome Mat van Sumome gaat nog een stap verder dan een pop-up. Bezoekt iemand voor de eerste keer jouw website, dan ziet hij of zij een paginagrote call-to-action met het verzoek zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Het is opdringerig, maar het werkt uitstekend.
  • Attendeer bezoekers op je nieuwsbrief, als ze een reactie achter laten.
  • Overweeg het gebruik van het single Opt-in principe. Inschrijvers hoeven hun e-mail adres dan niet te bevestigen en dit verlaagt de drempel. Het gevaar bestaat wel dat mensen een vals e-mail adres opgeven.
  • Ga gastbloggen en werf zo extra bezoekers voor je blog. Omdat ze nieuw zijn zien ze meteen de pop-up voor je nieuwsbrief.
Werf meer nieuwsbrief abonnees met een Hello Bar
  • Gebruik een Hello-bar (ook wel Sticky Ribbon genoemd) op belangrijke pagina's. Dit is een opvallende inschrijfbalk die bovenaan de pagina wordt getoond.
  • Attendeer bezoekers via andere kanalen en met andere contentvormen op je weblog en indirect je nieuwsbrief. Maak bijvoorbeeld video's en deel afbeeldingen via Pinterest, Facebook en Instagram.
  • Onderscheid je! Waarom zouden mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief, als je precies hetzelfde doet als anderen?
  • Met Fyrebox maak je gratis online quizzen, die je eenvoudig op je website zet. Handig: een deelnemer die zijn e-mal adres invult kun je automatisch aan je mailinglijst toevoegen.
  • Wees niet bang om in eerste instantie abonnees te verliezen. Experimenteer met de inhoud, opmaak en frequentie van je nieuwsbrief tot je de juiste vorm hebt gevonden. Liever een kleine lijst met enthousiaste volgers, dan een grote lijst zonder respons.
    De kleine lijst groeit vanzelf weer aan.
  • Wees oprecht en deel al je kennis. Via je blog, social media kanalen en social media. Doe je dit bewust en consequent dan trek je vanzelf volgers aan.
  • Organiseer een prijsvraag of weggeefactie. Vraag deelnemers of ze je nieuwsbrief willen ontvangen (of verplicht het ze gewoon :)).
Vergroot je mailinglijst
  • Bij de meeste nieuwsbriefproviders kun je je adresboek van bijvoorbeeld Outlook of Gmail uploaden. Kijk wel kritisch naar de contacten die je importeert. Is de nieuwsbrief echt interessant voor je schoonmoeder?
  • Vraag contacten die je importeert eenmalig of ze je nieuwsbrief echt willen ontvangen. Laat ze bijvoorbeeld op een bevestigingsknop klikken. Doen ze dit niet, dan erger je niemand en betaal je ook niet voor ongeïnteresseerde ontvangers.
  • Creëer een e-mail cursus en mail elke dag automatisch een les naar inschrijvers. Dit stel je eenvoudig in met een autoresponder en het kost je maar een keer werk.
  • Veel nieuwsbriefproviders kun je koppelen aan social media. Zo kun je bijvoorbeeld een inschrijfformulier toevoegen aan je Facebook-pagina. 
Laat abonnee-aantallen zien
  • Heb je een flink aantal nieuwsbriefabonnees ? Laat dit dan zien met een teller op je website, zodat anderen denken: "Dit mag ik niet missen!"
  • Organiseer een waardevol en gratis webinar. Voeg de e-mail adressen van inschrijvers toe aan je mailinglijst.
  • Gebruik het woord gratis. Of, als je wat minder bescheiden bent: GRATIS! Dat trekt altijd de aandacht.
  • Nieuwsbriefabonnees zijn geld waard. Je kunt daarom overwegen te adverteren, bijvoorbeeld via Facebook of Google Adwords. Als je het goed speelt verdien je de investering op termijn moeiteloos terug.
Vergeet de goede, oude nieuwsbrief niet

E-mail marketing is en blijft onmisbaar voor het verspreiden van waardevolle content. Met nieuwsbrieven blijf je in de gedachten van geïnteresseerden, werf je nieuwe klanten en vergroot je je omzet.

Combineer nieuwsbrieven met social media en autoresponders voor een maximaal bereik van je content. Met de tips en strategieën uit dit artikel zet je e-mail marketing effectiever in, verstuur je betere nieuwsbrieven en werf je meer nieuwsbriefabonnees.

Over de auteur Rutger Steenbergen

Rutger Steenbergen is oprichter van SEO Zwolle en Slimmerbloggen.nl. Hij helpt ondernemers met het succesvoller worden op internet. Bloggen en kennis delen staat daarbij centraal.

Volg mij via:

GRATIS E-BOOK: DE 25 GROOTSTE BLOG BLUNDERS!

Trekt je blog weinig bezoekers en blijft succes uit? In dit gratis e-book ontdek je de 25 grootste blog blunders... en hoe jij ze voorkomt.

Leave a Comment:

2 comments
Maike - Kook Gewoon says november 28, 2016

Fijne Tips weer Rutger! Kan er altijd wel een paar gebruiken, heb er zojuist al eentje toegepast op mijn website, dank je wel!

Reply
Rutger Steenbergen says november 28, 2016

Dank je wel Maike. Ik ga zelf een testje doen met de Quiztool, ben erg benieuwd of dat werkt. Welke heb jij toegepast?

Reply
Add Your Reply